Je kunt dan je debiteur opbellen om te bespreken hoe er alsnog voldaan kan worden aan je openstaande betaling(en), maar hoe doe je dat?
Heb je een klant die nog niet heeft betaald voor de producten en/of diensten die jij aan degene hebt geleverd? Dan heeft deze debiteur een schuld bij je lopen. Je kunt de klant dan attenderen dat hij/zij moet betalen door een herinneringsbrief te sturen, maar hier wordt niet altijd op gereageerd. Bellen kan dan wel eventueel helpen. Met de juiste aanpak kun je je debiteur op een goede manier bellen en alsnog je geld krijgen, zonder dat deze zich vreemd hoeft te voelen bij je aanpak.
Wanneer bel je?
Het kan een beetje gek voelen om de telefoon te pakken om een klant te bellen dat je nog geld van hem of haar krijgt. Veel onderneming wagen zich daarom hier liever niet aan en maken liever gebruik van brieven of e-mail.
Helaas kan het hier gebeuren dat je geen antwoord op je verzoek krijgt en weet je ook niet zeker of je klant het bericht überhaupt wel heeft ontvangen. Daarnaast kan het bellen van je debiteur misschien aanvoelen alsof je aan het bedelen voor je geld bent, en dat doet je reputatie niet ten goede.
Een klant bellen om deze te herinneren is geen punt waar je je voor hoeft te schamen. Sterker nog, het wordt vaak aangeraden om te bellen in plaats van een brief of mail te sturen. Door te bellen laat je een meer persoonlijke kant zien. De debiteur hoeft zich niet meteen aangevallen te voelen en je kunt kijken of er bepaalde situaties zijn waar rekening mee gehouden moet worden waarom je klant nog niet heeft betaald. Het verkrijgen van je geld of een betalingsregeling om je geld te krijgen, is door middel van je klant opbellen vaak veel succesvoller dan wanneer je een onpersoonlijk brief stuurt die meteen hard in het gezicht aan kan komen.
Tip: bel niet in het wilde weg maar houdt je aan een bepaald incassotraject dat je voor jezelf kan opstellen. Het is de combinatie tussen schrijven en bellen dat de meeste kans biedt om je geld terug te zien.
Hoe kun je het beste je debiteur bellen?
Je klant opbellen om je geld te vragen is iets anders dan je partner bellen om te vragen wat die vanavond wil eten. Je moet op een professionele manier het gesprek aangaan en dit doen op een manier zoals jij ook bejegend zou willen worden. Daarom kun je het beste de volgende etiquette volgen op het gebied van je klant opbellen:
Allereerst is het belangrijk dat je iemand laat bellen die het kan. Als je zelf te zenuwachtig bent of slecht uit je worden komt, is het verstandig bijvoorbeeld je telefoniste met verstand van debiteurenbeheer te laten bellen. Deze kan zich volledig richten op hoe het gesprek moet worden gevoerd en heeft ook genoeg tijd om dit gesprek voor te bereiden. Dit is een belangrijk punt zodat je ook echt weet wat je wilt gaan zeggen.
Verder is de volgorde van je gesprek belangrijk. Je begint het telefoongesprek niet met dat je nog geld krijgt en met de deur in huis valt wanneer je het wel krijgt. Begin rustig aan door eerst te vragen of de klant tevreden is met jouw product of dienst. Zo laat je meer zien dat je begaan bent met de klant en eventueel klachten kan verhelpen.
Zijn er geen klachten, dan kan er gevraagd worden naar de openstaande betaling. Spreek erover dat je in de administratie hebt gezien dat er nog niet voldaan is en of dit ook klopt in de administratie van de klant. Dit voelt niet aan als een aanval en vaak komt er dan een reden waarom er nog niet betaald is. Ga op deze toon verder om een nieuwe goede afspraak te maken.
Debiteuren bellen om je geld te krijgen is in de meeste gevallen de meest effectieve manier. Als je goed naar de klant luistert en klachten opneemt, zal deze eerder bereid zijn aan de betalingsplicht te voldoen. Het belangrijkste hierin blijft dat je onthoud op welke manier je de klant aanspreekt, zodat er geen gespannen sfeer gecreëerd hoeft te worden en jullie er samen uit kunnen komen.
Incassobureau laten bellen
Heb je last van veel wanbetalers en geen tijd of de skills om te telefoneren, dan kan je een incassobureau inschakelen. Zij bellen in jouw naam op een menselijke en profesisonele manier de debituren na. Telefoneren naar wanbetalers zit bij de meeste incassobureau’s in het traject van “geld innen” inbegrepen omdat het effectief werkt.
Snel onbetaalde facturen / huur innen zonder kosten?
Verspil geen uren meer met telefoneren en het verzenden van aanmaningen om onbetaalde facturen te innen. Concentreer je op je dagelijkse werkzaamheden en geef de volledige procedure uit handen aan een incassobureau. Vraag hier een vrijblijvende offerte aan.